Dekoratör & inredning

för tre år sen flyttade jag till strömstad, det var första gången jag flyttade hemifrån och jag var då 18 år. jag började söka jobb och fick först ett lördags och söndags jobb på ett nyöppnat hennes & mauritz som låg utanför strömstad och det gick knappt några bussar dit på helgerna, så det blev till att lifta med arbetskompisarna och åka taxi som blev ganska dyrt.. jag började som sagt att jobba extra som säljare och stod mycket i kassan på h&m och plockade kläder efter lata människor som inte orkade hänga ut som ifrån omklädningsrummet. när jag jobbar i ca två månader blev det en heltidstjänst ledig och jag bestämde mig för att söka.. trodde knappt att det var sant när dom sa att jag hade fått det, det var ju nästan all helgpersonal som sökt tjänsten och jag gick hem med ett leénde på läpparna. jobbade som vanligt i några månader till och fick sedan ett förslag från min chef som jag hade väldigt bra kontakt med att det fanns kursen och utbildningar man kunde gå för att bland annat jobba som dekoratör.. jag åkte på kursen som var två veckor och kom hem utbildad och klar. fick jobba med skyltfönstrena, måla om, styla om skyltdockorna och fixa i butiken.. vilket drömjobb. jag stormtrivdes! min lön ökade en hel del och det var ju inte heller fy skam! när jag jobbat i lite mindre än ett år gick jag in i en djup svaka och såg bara svart. jag bestämde mig tillslut för att säga upp mig från mitt jobb som jag verkligen trivdes med för att få ordning på mig själv och få komma hem till stockholm och läka. när jag kom hem vilade jag och bestämde mig sedan för att ringa upp min chef i strömstad så hon fick hjälpa mig att söka jobb i stockholm, hon hjälpte mig och jag fick jobb på h&m divided på drottning gatan, en av de butikerna där det är mest puls och man knappt hinner andas för att det är så mycket att göra. det sket sig för mig på drottninggatan bara efter någon månad och min läkare bestämde sig för att sjukskriva mig på heltid. nu har jag varit sjukskriven i över ett år och jag känner att det börjar klia i mina ben.. att gå hemma dagligen och fixa är jättemysigt de första halvåret.. men som sagt, när det är en månad på sommarlovet längtar man tillbaka, det gjorde alltid jag iallafall. bestämde mig för att söka in på komvux och läsa upp massa ämnen och samla på mig poäng, men har nu insett att skolan faktiskt inget är någonting för mig, det är inte det lättaste att komma tillbaka på fötterna efter en sjukskrivning.. tänk er själva hur tung det är att gå tillbaka till jobbet efter helgen, och lägg till ett helt år! för att få ihop de betygen jag behöver för att söka in på becmans i stockholm.. är det inte lönt. så nu har jag suttit och letat efter utbildningar som man betalar för.. och fan va lamt att inte kämpa för att bli utbildad.. men tro mig jag har mig själv att kämpa med. skolan heter medborgarskolan och ligger i stockholm.. utbildningen är 17 veckor, alltså en termin och kommer kosta mig 26.300 + 13.600 kr. och det är bra att mamma stoppade undan massa pengar när jag jobbade som modell från 4 år till 20 år.. nu är jag glad att hon inte gav sig när jag ville köpa dom där onödiga sakerna..! så det kommer jag antagligen göra. nu har jag som sagt min utbildning från h&m, som dekoratör och på medborgarskolan kommer jag få en utbildning som inredare och dekoratör.. som passar mig perfekt då jag älskar att hålla på med det! kan det bli bättre va? :D

image2295 image2296

image2297


Kommentarer
Postat av: Helena

BRA GUMMAN!

2007-10-14 @ 18:31:21
Postat av: Maria

Hej!



Satt och googla efter inredning/dekoratör utbildningar och hamna på din blogg. Det var ett tag sedan du skrev det här inlägget, men jag undrar om du går eller gått på Becmans?



Jag själv tog studenten i år och jobbar i en klädbutik sedan ett år tillbaka. Känner igen mig i det du skriver. Har dock inte varit sjukskriven men det kliar i fingrarna efter en utbildning som dekoratör eller homestyler/inredning.



Skulle bli väldigt tacksam om du kunde maila tillbaka ang utbildningen? Jag har inte hittat en bra skola än..



Ha det bra och hoppas det gick bra med utbildningen:)



//Maria

2008-11-12 @ 21:07:33
URL: http://withpassion.devote.se
Postat av: Lina

Hej! Jag är jättenyfiken på utbildningen så jag googlade och hittade ditt inlägg om medborgarskolan och dekoratörsutbildningen. Har du gått den nu? Jobbar du som dekoratör? Skulle vara jättebra att höra hur den är och så. Du får gärna maila mig. Tack så mkt! mvh. Lina

2009-09-25 @ 23:32:00
URL: http://linadimoda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback