vad har hänt år 2008?

i bland får jag lite panik över att det inte hänt så mycket som jag kanske velat. men när jag sätter mig ner och funderar så kommer jag på så mycket som faktiskt har hänt. januari började med att sitta på bröllopsforum och suga in tips om ett sagolikt bröllop. det bröllopet som jag och alexander drömt om sen vi bestämde oss för att vi skulle bli varandras ännu mer. alexander jobbade extra pass så vi skulle ha råd med det bröllopet vi ville ha! och som alla som gifts sig vet, så drar utgifterna iväg ganska mycket. hela kalaset med bröllopsresan till thailand gick lös på ca 140 tusen kr. vi har alltså levt på minum hela 08 för att kunna ha råd till vårat drömbröllop (: som vi verkligen fick! hela jan, feb, mars och april bodde vi i min mammas lägenhet i andra hand. och jag planerade bröllop för fullt, fick hjälp av vänner och mamma. alexander lämnade över allt till mig. det blev rättvisast så eftersom jag var hemma och han jobbade. jag frågade honom alltid vad han tyckte, men det blev ändå rosa i slutändan som accentfärg vid dukningen, hihi (: samtidigt satt jag som en tok och letade efter bostadsrätt till mig och min älskling! varje dag när alexander gått upp hade jag massa att visa honom! efter många lägenhetsvisningar och många ge upp suckar så hittade vi äntligen en lägenhet som vi trivdes i. vi var hemma! den 28 april stod flyttbilen klar och vi flyttade till våran riktiga egna lägenhet. total lycka! vi sparade pengar till bröllopet, bröllopsresan och även nya möbler. i april la jag ut massa annoner på blocket och vi fick massa pengar för möblerna vi sålde, för det köpte vi helt nya möbler. maj månad kom och jag hade panik över allt som skulle fixas inför bröllopet! jag hade då varit sjukskriven i tre år och att ha ett bröllop att planera var för mycket för mig. jag fick massa hjälp av mina vänner och alexander och det är jag tacksam för! (: vi bytte herrgården vi skulle gifta oss på. vi hittade ett jättemysigt ställe i strängnäs, vi skulle gifta oss precis vid vattnet på en blomsteräng och alla bilder jag haft i huvudet på hur det skulle se ut passade in. vi bokade och allt kändes perfekt! juni, och det var en vecka kvar tills bröllopet. klänningen åkte och hämtades ut och kostymen med (: vi gifte oss, dagen var perfekt, 30 plus grader och klarblå himmel. vi sa ja till varandra och firade våran kärlek med våra nära och kära. vaknade upp dagen efter och hade nog inte förstått att vi faktiskt var gifta nu! på kvällen åkte jag och helena min bästa vän till globen och gick på celiné dions konsert. en riktigt magisk kväll. i juli fick jag massa ångest. många som gifter sig och haft mycket att göra får en mindre depression. det drabbade mig. men jag har mått sämre innan och det gick över fort. vi njöt av att inte ha så mycket att stå i och började genast spara ihop till våra fickpengar till thailand. vi fick massa pengar i bröllopspresent som täckte resan! augusti och jag slutade på DBT (dialektisk betéende terapi) ett år sen jag började där nu och vilken skillnad! mådde bättre än någonsin! började arbetsträna och i början gick det segt. struntade i att gå och min rädsla för att åka buss var inte att leka med. satt en kväll och bestämde mig för att ta tag i mina rädslor och gav mig fan på att jag skulle klara det här. ringde till försäkringskassan och sa att jag ville ha ett möte. jag ville göra någonting, att vara sjukskriven är inget man strävar efter, men tyvärr är det lätt att man blir sämre när man är sjukskriven än vad man var från början, man fastnar och blir rädd för livet. vi hade möte och jag sa att jag bestämt mig för att börja jobba igen. slut på att sitta hemma. det var tydligen inte så lätt att komma tillbaka till livet och det var en liten omväg som jag inte hade räknat med. om jag kunde bevisa för mig själv att jag klarade av att gå varje dag till arbetsterapin, åka buss ensam och komma i tid så skulle jag få börja på någonting som hette lyra. där jag skulle få hjälp med att komma in i livet mer. hjälp med studier om det var det jag ville göra, eller jobb. prata med en studievägledare och ha samtal. jag bestämde mig och det gick toppen att göra "uppdraget" jag började på lyra i oktober och utvecklades enormt. det kändes som jag lärde mig mer om mig själv på en månad än vad jag gjort under tio år av terapi. jag bestämde mig för att sluta med all sömnmedicin och har fortfarande inte tagit ett enda piller. (stolt!) alexander och jag började på samtal och parutveckling tillsammans, lärde oss mycket och kom varandra så mycket närmare än innan (gick det ens?!) november thailandsresan närmare sig. våran efterlängtade bröllopsresa. vi njöt i två veckor av att få vara ensamma, inga måsten, inget jobb, ingen stress. bara mys, ta hand om varandra och älska! sol och bad och god mat! två underbara veckor! december vi kom hem, bruna som pepparkakor och försökte få lite julkänsla i kroppen, det var inte lätt kan jag säga efter två veckor i solen. men det gick tillslut (: vi bakade, handlade julklappar och myste! julafton spenderade vi hemma hos min mamma och det var himla mysigt!

det här året är snart slut. bara tre dagar kvar. i vanliga fall hade jag haft ångest över att jag inte gjort någonting det här året heller. att jag sitter och slösar bort mitt liv på att må dåligt, vara sjukskriven och inte klara av att jobba. men istället för att vara negativ tänker jag tillbaka på året och känner mig otroligt stolt! för varje dag som gått det här året har jag vuxit så mycket. idag mår jag bra, idag är jag lycklig och har allt jag någonsin önskat mig. nu vänder jag sålätt på det dåliga till någonting bra. jag är den positivaste människan jag känner. jag tror att allt jobbigt som hänt mig har fått mig att vilja kämpa ännu mer för att lyckas! jag vill leva mitt liv på mitt sätt, för det är mitt liv, och man har bara ett liv. det här året har jag lyckats med mitt största mål, mitt enda nyårslöfte nyårsafton 2007-2008, att må bra! att vara lycklig och nöjd med mig själv. och när jag tänker tillbaka och ser mig själv nu, så ser jag vilka förändringar jag gjort. im proud.

nyårslöften för 2009 då? inga "jag ska inte"

jag ska äta för kroppen och själen.
jag ska ta hand om min kropp och träna
jag ska skriva tre bra saker i min bok som jag gjort varje dag
jag ska ha mer tid för mig och alexander och tillåta mig själv att hoppa över "måsten"
jag ska plugga upp några ämnen och söka in på högskolan
jag ska veta att jag klarar av allt jag tar mig till.. (det har ju gått hittintills)

att ha nyårslöften som börjar med "jag ska inte.." tror jag inte på. jag tror på saker man ska göra istället. det låter mycket mer positivt, tycker ni inte? (:

2008 har varit ett underbart år. nu ser jag fram imot ännu ett år, 2009!



Kommentarer
Postat av: Mysan

gumman jag tror inte du inser vilken inneboende styrka och vilja du har. Jag vet att du gått igenom så fruktansvärt mycket, bra och dåligt. Och jag vet också att många människor inte skulle klarat sig så långt som du klarat dig. Jag är så glad men framförallt stolt över dig. Jag har dig att tänka på när när mår dåligt, när jag mår bra, när jag är ledsen, när jag är glad, ja hela tiden.

För du har förändrat mig vännen, även om du själv vet om det eller inte. Du har fått mig ochkså att hoppas, hoppas på en bättre framtid att man inte ska gräva ner sig i sitt förflutna för att istället se en framtid och tänka positivt!

Du är min förebild, du är en del av mig och jag ÄLSKAR dig min vän! Alltid. Tack att du finns i mitt liv och lova mig att alltid finnas där, lova!

2008-12-29 @ 10:42:33
URL: http://mysackan.blogg.se/
Postat av: Angelica

Det är så sant som du säger, det känns mer positiv att tänka "jag ska" istället för "jag ska inte". Då uppmuntrar man sig själv att göra saker, istället för att förbjuda sig själv. Underbart. Jag var inte så sugen på att avge några nyårslöften men du inspirerade mig till att ta tag i det! Varför inte? Man får se till att göra det bästa av livet, se till att nästa år blir så bra det kan bli!

Massa kramar :-)

2008-12-30 @ 15:57:27
URL: http://phassiondsgn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback