att välja glädje

det är det där hur man väljer att leva sitt liv. man kan välja det ena eller så kan man välja det andra. jag pratar så klart om inställningen, synen på livet och allt vad som hör till det. min mamma sa alltid till mig när jag var liten att det var jag, bara jag som hade huvudrollen i mitt liv. den repliken kom att bli lite av min räddning ut ur allt negativt, som en rad med meningsfulla och starka ord som fick mig att välja glädje istället för att leva kvar i sorg. det är så lätt att man bli någon i allt det där mörka. man är någon, man kan helt plötsligt gömma sig bakom någon som är sjuk och inte klarar eller vill klara av livet. jag vet att man kan, man kan om man verkligen vill och verkligen tror på att man kan. jag kan säga det utan att behöva skämmas över att jag ljuger, för jag har varit där. jag har varit på botten flera gånger om och varje gång jag har ramlat så har jag rest mig. jag vet inte varför just jag klarade av det, många som vet vad jag varit med om som barn tycker jag är enormt stark, men jag känner mig inte stark. för mig var det en självklarthet för mig själv att inte låta mig leva ett liv i missär. jag bestämde mig för att jag vägrade att må dåligt - på grund av en annan person. det var så mycket förstört redan, skulle den här människan verkligen få förstöra resten av mitt liv också? mitt liv. jag smakar på orden och bestämde mig. vi vet inte om vi lever flera liv. men en sak vet vi, alla dör. och vi ska vara rädda om den tiden vi har här.

vi säger såhär; du vaknar upp på morgonen, du kan antingen välja att tänka att det ska bli en bra dag, eller så kan du tänka att det kommer bli en skitdag. ditt val! dina tankar påverkar ditt humör mer än vad du tror. jag vet att mår man verkligen dåligt så är det jättesvårt att motivera sig själv till att tänka positiva tankar. men försök! för positiva tankar föder andra positiva tankar och innan du ens märker det så kommer du må mycket bättre. när man hamnar i en svacka är det väldigt lätt att inte tänka på rutiner. jag kan säga såhär; för att ge dig tips på att må så dåligt du bara kan! - sov lite, skippa rutinerna med maten, tänk negativa tankar.. så lovar jag dig att du kommer må jättedåligt. så vänd på det istället. ät direkt när du vaknar - och ställ klockan varje morgon på samma tid, även fast det är helg (okej någon timme hit eller dit) duscha, klä på dig annat än pyjamas, sminka dig? och kom ut i dagsljuset och gå, även fast det bara är fem min. kom ut! jag kan rabbla hur många måbra tips som helst. men alla har olika garantier för att må bra, skriv en lista! vad mår du bra av? skriv den när du mår bra, och inte när du är nedstämd, då kommer du garanterat ha svårare att hitta måbra tips till dig själv.  en hjälplista som du kan ha på kylskåpet. titta på den när du känner dig nere, och även fast du inte har någon som helst lust, tvinga dig. du känner dig själv bäst, du vet vad du gör när du mår bra, eller vad du mår bättre av att göra - gör det, välj det istället för att gräva ner dig. det kommer du bara må ännu sämre av. lika väl som glada tankar föder glada, så föder ledsna, ledsna.

man kan lära sig att leva med en depression, en personlighets störning eller ångest. det gäller bara att hitta sig egen väg. hur man fungerar. det handlar om att se saker för vad dom är och utgå från det. inte önska att det vore annorlundare, för visst kan man önska det, men faktum är. du är du. du har varit med om det du varit med om. alla har vi våra livshistorier, livsöden. du är här. här och nu. ta vara på allt. ta vara på den du är. glädj dig åt att du faktiskt har det så bra som du har det. det finns många som har det bättre, men också många som har det sämre. men sluta ägna tid åt att fundera över det, nu är det dig vi pratar om. du är den du är. du har dom egenskaperna du har, bra som dåliga. du mår som du mår nu - men kan du ändra på ditt tankemönster och försöka må bättre? vad är du inte nöjd med? kan du ändra på det? hur isånnafall? skriv en lista, och börja ändra idag. för som sagt, det är du och bara du som kan ändra på det du inte är nöjd med. jag kunde, då kan du det med!






Kommentarer
Postat av: Johannas ordsamling

Älskade vän!

Jag lägger det här inlägget som bokmärke.

Och min morgondag, den ska jag starta med en positiv tanke!



Saknar dig! <3

2009-10-18 @ 23:00:12
URL: http://ordsamling.blogg.se/
Postat av: dagenskreativa

Riktigt bra & tänkvärt inlägg:)



Önskar dig en trevlig kommande vecka!



Kram Anna

2009-10-19 @ 01:07:34
URL: http://dagenskreativa.blogg.se/
Postat av: Mysan

åh så jävla rätt älskling, du är min förebeild, har alltid varit och kommer alltid vara<3<3

2009-10-19 @ 02:22:42
URL: http://mysackan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback