Dinkelfrallor & smoothie med vit choklad



på helgen har man oftas lite mer tid, så här har ni ett gott bröd! har bakat det själv och mums säger jag bara (:

50 g jäst
4 dl ljummet vatten 37°
250 g keso cottage cheese ekologisk
4 msk flytande margarin
2 tsk salt
2 msk brödsirap
5 dl dinkel fullkornsmjöl
6–7 dl vetemjöl special
2 dl pumpakärnor

Rör ut jästen i vattnet i en bunke. Tillsätt cottage cheese, smör-&rapsolja, salt, sirap och det mesta av mjölet. Arbeta ihop till en smidig deg, ca 10 min. Låt jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Forma degen till en rulle. Skär den i 16 bitar. Doppa ena snittytan i pumpakärnor. Lägg dem på bakplåtspapper på plåtar. Låt jäsa ca 30 min.Grädda i mitten av ugnen 10–12 min. Låt bröden svalna på galler.



helg, och lite lyx till frukost, smoothie med jordgubbar och vit choklad (: yum!



3 dl Yoggi® Madagaskar vaniljyoghurt
200 g frysta jordgubbar
50 g grovhackad vit choklad
2 tsk färskpressad citronsaft

Mixa alla ingredienser till en krämig smoothie. Häll upp i glas och servera genast, gärna med sugrör.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback