del två

ställ frågor till 00:00 i kväll.. jag lägger upp vart efter. och kom ihåg, det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma svar (:

Hannah 
Oh vad kul med frågor! Först och främst: jättegrattis till ALLT :D Jag undrar om du umgås med din pappa, eller om han överhuvudtaget finns i ditt liv. Tänkte på det när du nämnde din farmor & farfar.
Sedan måste jag säga att jag blev helt galen i den randiga väggen som du målade i din förra lägenhet, den var så fantastisk! Gillar din stil, kommer du att köra på liknande när ni flyttar till hus?

KRAM!

haha, så söt :D tuusen tack hannah glad jag blir :D! nej det är ingen i min släkt som har kontakt med min "pappa" efter allt han ställt till med så vill man lixom inte det. är dte någonting ang. vad han gjort som ni/du undrar så är det okej att fråga. jag har bearbetat det så mycket så fråga om ni undrar. farmorf och farfar tog upp kontakten med mig för ca 3 år sen. och det är jag jätteglad för (: väggen i vardagsrummet är det enda egentligen jag saknar i vår gamla lägenhet! och ja, en sån vägg kommer komma upp i huset med. jag kommer köra på ung. samma inredningsstil i det, fast bevara alla äldre detaljer. tex måla spegeldörrar i mattsvart. modernt fast gammalt! hihi KRAM! (:

 

Anonym
Hej! :)
Kanske är försent att fråga men provar ändå. Jag har läst din blogg länge och vet att du har mått väldigt dåligt under perioder och skulle vilja vet vad du gjort för att sedan må bra? hur fortsätter man att kämpa när man nästan gett upp? jag vill höra några av dina bästa må-bra tips! :)
jag tillåter mig att må dåligt en eller två dagar, istället för att försöka tränga bort sorgen/deppigheten, jag försökte alltid låtsas som att jag inte mådde dåligt innan, men faktum är ju att alla mår dåligt i mellanåt, vissa mindre vissa mer. eftersom jag har borderline, så är mina svackor tyvärr mer nattsvarta än andras och mina toppar som lyckorus som säkert många andra aldrig kommer uppleva. jag har inget mittimellan. men hur som helst, jag låter mig vara ledsen, och har dagar när jag inte gör någonting, ligger i sängen och tittar på film eller bara vilar. att acceptera att man mår dåligt gör det lättare att ta sig upp. sen vet jag hur viktigt det är att fokusera sig på det man har i livet och vardagen som fungerar och som man tycker är bra och som man älskar. istället för att älta det som inte fungerar och som gör mig ledsen, så tvingar jag mig själv att skiva upp på listor vad jag uppskattar och vad som verkligen gör mig lycklig. det är så lätt att bara tänka i negativa tankebanor när man mår dåligt, så då är det bara att plocka fram listorna. att veta om att det är en svacka som inte håller i sig i evighet är också viktigt att komma ihåg. vissa som mår dåligt tror aldrig att dom kommer må bra igen, och tyvärr så blir det genast svårare att må bättre. försöka att gå ut, trots att man helst vill gömma sig under täcket. gå på kvällen om du inte vill stöta ihop med massa människor. att röra på sig är toppen. försök hålla rutiner med att att gå och lägga sig och gå upp och även mattiderna. det är supervitkigt med rutiner när man mår dåligt! informera nära och kära, har du en pojkvän/flickvän och nära familj så säg åt dom att du har det tufft just nu. och be dom ha hänsyn till att du kanske inte är allt för pigg just nu. då är det lättare att slappna av och det ger dig mer energi till att ta hand om dig själv istället för att låtsas inför andra att du mår kanon. mår du så dåligt så du inte vet vart du ska ta vägen.. kontakta vården. dom är usla i mellanåt, men åker du in akut så hjälper dom dig. att bara ringa öppenpsyk kan ta veckor innan du får komma in. underdriv aldrig hur du mår. det är svårt att erkänna för andra att man mår dåligt, lyssna på mig gör inte det. överdriv hellre. behöver man verkligen hjälp så måste man verkligen tala om det tydligt! sen har det hjälpt mig enormt att få sakerna framför mig som jag velat ta mitt liv med.. det fick mig att få upp ögonen lite mer. att istället för att bara ha tankar om det se det framför mig skrämde mig rejält. att veta om att allt faktiskt skulle sluta här och nu. nej det fick mig att förstå att det inte var värt det! att ha "orolighets tid" är också jättebra. istället för att älsta saker du mår dåligt av så har du en halvtimme varje kväll där det är tillåtet att må skitdåligt, skrik, gråt, var nere, uppe, ja allt du vill och måste,. när du får in rutin på "orolighets tiden" så kommer du slippa må dåligt heeela dagarna, utan må dåligt och då rejält just under den perioden,. det blir så lätt att man mår jättedåligt hela dagarna och inte kan fungera. tvinga dig själv (efter dom här deppdagarna) att bara tränga bort ångesttankar och ha "orolighets tid" på kvällen. ställ en klocka och ös över allt som känns jobbigt och sen när orolighets tiden är över då är den över. påså sätt kommer inte hela din tillvaro gå åt att må dåligt.

 
Carro
Varför är du/hur kan du, vara helt inställd på en pojke? Det är ju helt omöjligt att känna så här tidigt.. Kul att höra att Alex mår bra också!
omöjligt är det då inte :) oavsett hur tidigt så finns det många mammor som redan dom första veckorna drömmer om vem som ligger i deras mage. och jag drömmer varje natt om en mörkhårig liten knubbig pojke. vi får se (: ja det är helt underbart att han mår bra! (:



Kommentarer
Postat av: Carro

Okej, jag tänker bara att ställ inte in dig för mkt på en pojke, om så inte är fallet för då kanske det blir rätt jobbigt.. Jag är iaf noga med att inte ställa in mig på något kön, oavsett drömmar osv..

2011-02-16 @ 20:31:52
Postat av: fanny

carro: i will try :)

2011-02-16 @ 20:36:51
URL: http://littlemissunshine.se
Postat av: Evelina

Spännande att se om du har rätt! Jag drömde två gånger tidigt att det var en pojk, men så sa nån att det är TVÄRTOM mot vad man drömmer så jag gick runt och trodde tjej haha... Men så kollade vi ju upp det och det var vår lille E. Såklart. Det var ju just honom vi har väntat på!



KRAM

2011-02-16 @ 20:49:23
URL: http://happilyeverafter.se
Postat av: Anonym

Tack för det bra svaret till "må dåligt frågan" Jag kollade igenom kategorin hälsa och personlig utveckling och hittade en massa inlägg om det där. Man får nog bara ge sig tusan på att må bra, det kommer nog inte av sig själv.. Men tack för din blogg och all tid du lägger på den, du är verkligen en häftig människa och en grym förebild!

2011-02-16 @ 21:09:00
Postat av: Annica - mamma till Elias

Jag hade tänkt ställa några frågor men såg att några andra redan hade ställt de så jag fick svar på mina frågor men jag undrar iaf om ni har sneglat på någon barnvagn ännu?



kramar

2011-02-16 @ 21:50:31
URL: http://annista.blogg.se/
Postat av: Hannah

Tack för svaren, det ska bli så kul att få följa er i husköp etc. Eftersom att du "gett klartecken" att fråga så undrar jag vad som hände med dig och din pappa.

2011-02-17 @ 08:20:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback