Älskling

Har börjat blanda ut den köpta barn gröten till vanlig hemmagjord havregrynsgröt. Galet mycket socker i den köpta tyvärr :( eller tyvärr och tyvärr. Jag gillar att göra egenbarnmat. Och jag avskyr att det blivit ett sätt för många att trycka dit föräldrar som inte valt att göra egen mat, och det är inte min mening såklart! Jag gör det för att det är mycket billigare, roligt att laga mat och jag vet vad han stoppar i sig. Så vi bestämde oss för att ge skatten även hemgjord gröt två ggr om dagen. Och ja, jag mixade havregryn i mixern och blandade med kokat vatten och Hector åt och var glad ^^

Nu sover han sin lunchnap och jag ska röja här i huset, hänga upp tvätten och fixa och plocka och dona ^^ redan varit ute i trädgården och krattat grenar, vi gör våran egen majbrasa (; nej då. Och bakar bröd! Mysig dag! Men vart är våren?! Vi vädrar i hela huset så både jag och Hector har raggsockor och mössa! Stiligt :D


Kommentarer
Postat av: Karin

Den köpta gröten innehåller massor med järn som barn under 1 år behöver. Den hemgjorda havregrynsgröten kan inte mäta sig med den köpta när det kommer till järnhalten. Så även om den innehåller massa socker så är järnet väl behövligt för små bebisar. Det här har jag fått veta av BVC då jag också frågade om man kunde ge vanlig havregrynsgröt, men blev avrådd tills mitt barn fyller 1.

2012-04-26 @ 13:55:56
Postat av: Jessica

Men så länge barnet får i sig järn från annan föda kan en ju fortsätta ge hemmagjord gröt. Tänker jag i alla fall :)

2012-04-26 @ 16:09:45
Postat av: Karin

Förstår hur du tänker men det var rådet jag fick eftersom små barn kräver mer järn än ett större barn som får i sig lagom mängd via "vanliga" maten.

2012-04-26 @ 17:51:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback