KASAM

har suttit och pluggat i över två timmar nu, när jag pluggar ämnen jag tycker om då kan jag sitta i timmar. och inte riktigt släppa det trots att jag inte längre sitter och pluggar.. ni vet som med en bra bok eller film man sett (; ett intressant ämne är det här med psykiatri. glad att jag valde den kursen. man lär sig mycket. idag läste jag bland annat om "kasam" som står för känsla av sammanhang. Tänk er att två syskon som är uppväxta under samma förhållanden och den ena klarar av motgångar mycket bättre än det andra syskonet. Eller överlag. varför klarar vissa av trauman i uppväxten bättre än andra? Varför säger många till mig att dom hade dött om dom varit med om samma saker jag gått igenom och jag efter några år faktiskt kunde gå vidare och lägga det bakom mig och finna lycka och meningsfullhet i livet? Vi föds med samma förutsättningar, men vårt biologiska och vår omgivning påverkar oss. Jag är bra på att hantera motgångar och hitta lösningar för att kunna gå vidare, jag är bra på att se motgångarna som någonting som stärker mig som individ, när andra kan älta en händelse i evigheter och ha svårt att släppa det och går ner sig helt och hållet. Jag försöker se det man utsätts för som en erfarenhet som gör en till den man är idag. allt påverkar oss på olika sätt helt enkelt. men varför är det såhär? varför kan jag resa mig upp från någonting någon annan skulle gått under för när jag tex inte är kapabel till att hantera stressade situationer alls utan att bryta ihop? Vi är helt enkelt bra och mindre bra på olika saker. vi kan lära oss av varandra men aldrig forma om oss helt och hållet. alla kan vara bra på någonting, men inte på allt. och det är väl där någonstans i vårt samhälle med alla krav och miljoner olika val vi känner oss små och värdelösa som inte klarar av allting. MEN man kan inte klara av allt. Så länge man sollar ut vad som är lycka för den egna individen och går efter det tror jag att man hittar den där inre lyckan. Inte vad man borde, för att alla andra gör eller för att det förväntas att det ska göras och hinnas med under livet. 
 
som sagt, mycket tankar och funderingar snurrar runt i huvudet på mig när jag pluggar haha.
 
nu ska jag väcka vår tröttmössa hector som sovit sen ett.. i natt sov han från sju på kvällen till elva. vill ju hinna mysa och umgås lite med honom. haha. trötter. sen åker vi och handlar (: puss!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback