spara & förnuft!

räknade ut igår att vi kommer kunna spara 130.000 kr tillsammans det här året, även fast vi gifter oss och det kommer gå på ca 45.000 kr, även fast vi åker till thailand i 3 veckor som kommer gå på ca 30.000 för biljetterna och ha ca 15 tusen var i fickpengar, även fast vi betalar 7.000 kr i hyra och äter bra mat.. fast vi bara är 22år (snart 23) så har vi en inkomst på 34000 kr efter skatt.. och det är inte fy skam. jag har länge lidit av ett köpberoende.. säkert flera år. men det har verkligen vänt nu. jag köper ingenting längre. inte utan att verkligen behöva det eller ha tänkt igenom det noga innan. jag hade enormt mycket krediter.. okej inte enormt men runt 30.000 kr.. och satt och betalade av sjuka räntor.. vi säger såhär.. betalade 1000 kr i månaden för det jag handlat och 1000 kr i ränta.. helt galet. nu har jag betalat av alla dom lånen och det betyder att jag både känner gladare, sover bättre, kan lägga undan mer pengar varje månad och att jag vet att jag aldrig aldrig mer kommer ta på avbetalning. hua. ett köpberoende är inte att leka med. ni har säkert sett lyxfällan. det går så himla fort också. klicka hem massa prylar från nätet och sen sitter man där med drivor med saker/kläder som man inte ens behövde och betalar skyhöga räntor.

vill inte skryta om hur mycket vi lägger undan, eller sparar osv. utan bara känna mig stolt över mig själv att jag faktiskt lyckades ta mig ur mitt köpberoende.. ibörjan när jag och alex var tillsammans fick jag hem ca sju paket varje dag från olika ställen. det är inte sunt, bara sjukt.

så att spara, har inte bara fått mig att må så mycket bättre, utan kommer även bidra till att vi kan renovera våran lägenhet som vi letar efter, vi kan köpa dom möblerna vi vill ha (verkligen vill ha) vi kan känna oss trygga och vi kan må så mycket bättre. tack psykologen, mamma, alex och vänner för erat stöd! ♥

image4409



Kommentarer
Postat av: Marie

Bra jobbat! Jag spenderade sjukt mkt pengar förra månaden, så denna månad får jag bara spendera 200:- i veckan på grejor. Det funkar! :D

2008-03-08 @ 11:23:20
URL: http://majsanx.blogg.se
Postat av: fanny

marie: tack gumman! då har du lika mycket ung. att slösa :D det är skönt att ha en gräns, visst! hoppas du mår bra! kram

2008-03-08 @ 11:33:57
URL: http://pinkpills.blogg.se
Postat av: Lisa

Roligt att du har så många besökare! Det ska du vara stol över! Jag har fått stoppa mitt köpbegär nu när jag börjat plugga... då har man verkligen inte ekonomi med mer än absolut det man måste ha! Så det blir jobb hela sommaren, men nu har vi nog planerat semester iaf! Hur går d med soffbord? Tack själv för dina kommentarer! KRAM

2008-03-08 @ 11:56:55
URL: http://lisenis.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Vad du är duktig! Du ska vara jättestolt över att du tagit dig ur ett svårt beroende, det krävs mod och styrka, något jag tycker du bevisar att du har!

Må så gott!

Kramalin, Ekoblogg www.ekoblogg.blogg.se

2008-03-08 @ 12:24:41
Postat av: Anonym

duktigt att spara, men vad jobbar/tjänar du pengar på/som? absolut inget ila menat, bara nyfiken :) tack för en mysig blogg!

2008-03-08 @ 15:11:53
Postat av: pia

Jag tycker du är jätteduktig!!! ;) å ni är båda duktiga på att spara...Ha en trevlig lördagkväll...KRAM

2008-03-08 @ 17:07:30
URL: http://baramittlillahem.blogg.se
Postat av: Sofi

Vad duktiga ni är! Vad jobbar ni med så mycket pengar som ni tjänar =)

2008-03-08 @ 22:01:40
Postat av: fanny

sofi: alex jobbar som väktare tro det eller ej. men det är månadslön och sen jobbar han extra. jag är sjukskriven och får ersättning från försäkringskassan.. jag får in 10500 kr efter skatt och han 23000 efter skatt. så så är det :) sen kan han lägga undan 8000 kr i månaden och jag 5000 kr. så det blir en del på ett år. kram

2008-03-08 @ 22:08:49
URL: http://pinkpills.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback