små & stora saker som gör mitt liv lite bättre.

1. varje morgon när jag vaknar tänker jag "det här kommer bli en bra dag, jag är glad, lycklig och positiv" (det kallas affirmationer) och det hjälper faktiskt. jättebra!

2. jag försöker att äta regelbundet och äta nyttigt! av onyttig mat mår min mage inte bra och jag blir trött, seg och omottiverad. så nyttig mat!

3. varje morgon, även om det är tidigt och jag ska iväg, tar jag 1 min till att gå ut på balkongen och bara titta ut över skogen och andas in några djupa andetag. en bra start på dagen!

4. jag tvättar ansiktet med kallt vatten varje morgon. (det kalla vattnet stänger porerna och hindrar smuts från att komma in)

5. jag avslutar alltid att duscha jättekallt. både håret och kroppen. eftersvettas aldrig, blir mindre torr & håret blir mer glansigt och mindre fett av kallt vatten. sen är det otroligt uppfriskande!

6. i mellanåt gör jag en utrensning i kroppen på socker. det är otroligt lätt att hamna i sockerfällan.. och jag mår jättebra av att ha en sockerpaus i mellanåt. vilken skillnad!

7. jag dricker minst 2 liter vatten varje dag!

8. jag avvaktar alltid med att ge ett besked innan jag tänkt igenom det noga. på så sätt slipper jag göra saker som jag inte vill eller orkar! "jag återkommer" fungerar alltså väldigt bra!

9. efter att ha sett filmen "yes man" så tillåter jag mig själv att våga mer. innan kunde jag ofta stoppa mig själv genom att tänka "det där går aldrig.. det där klarar jag inte av..." och mycket riktigt, när jag tänkte så, så blev det så. nu tänker jag "jag kan göra det här, jag kan nå dit jag vill, allt går bara jag vill det från hjärtat" och nu går allt mycket bättre. tron på sig själv är så himla viktig!

10. jag tillåter mig själv att vara ledsen och ha en deppig dag. nu när jag mår så mycket bättre än för några år sen så faller jag mycket längre när jag väl faller. och det gör ont. det kan kännas som ett misslyckande att "tappa" allt igen. men då påminner jag mig själv om att jag kommit så pass långt så det helt enkelt bara handlar om "en dålig dag" precis som alla andra har...

11. .. och när jag har dom där dåliga dagarna så gör jag bara saker som jag mår bra av. för jag vet, har så mycket erfarenhet inom det, att det blir verkligen vad man gör det till. istället för att stoppa huvudet i sanden och sitta i ett mörkt rum tar jag fram min "må-bra-lista" (en sån lista borde föresten varenda kotte ha hemma! och följer allt till punkt och pricka! i början är det plågsamt som tusan. men efter ett tag släpper den där gnagande känslan i bröstet och dagen känns mycket bättre! tips på saker man kan skriva på sin "må-bra-lista" kan vara allt ifrån att se på en bra film, ta ett bad, tända ljus, gå ut och gå, kramas (det är fruktansvärt bra, krama en kudde om du inte har någon hemma)

12. jag tar hand om mitt yttre. (det betyder inte att jag sminkar mig jämt och ständigt och fixar till mig så) men jag peelar kroppen, gör hårinpackning, smörjer in mig i lotions som luktar gott, gör fot bad, målar naglarna och filar fötterna. vanlig vardagslyx helt enkelt.

13. jag har erkänt att jag brukade vara en som smet ifrån problem, helt enkelt superrädd för konflikter. det kunde vara bråk med vänner, misstag jag gjort mm. när man erkänt sina problem så är det lättare att fejsa dom. så, jag har blivit mycket bättre på att reda ut saker och insett att genom att göra det så uppstår det mycket mindre fel och konflikter. faktiskt inga alls. när man rensar och tar fram sina brister och lägger dom på bordet, ger dom plats för att må ännu bättre och nu mår jag så mycket bättre! alla människor har brister och genom att neka dom gör du dig bara ännu mer illa.

14. om jag är orolig för någonting, kan vara små och stora saker innan jag ska sova, så har jag en bok vid sängen som jag skriver ner problemet i. när man skriver ner sakerna man klurar på släpper hjärnan automatiskt det och man sover mycket bättre! och det är bara att inse. det går ändå inte att lösa just nu!

15. jag sover alltid med mina vetetofflor, dom gör så att jag blir sömnig (man blir det om man har varmt om fötterna) och jag sover mycket bättre.

16. jag rensar bland människor. det kan låta helt känslokallt och hemskt. men människor som bara tar och aldrig ger, snor energi och drar ner mig. människor som inte ger mig ett jota sållar jag bort. varför ha vänner/partner som gör så att man mår sämre?

17. jag prioriterar mig & min man före materiella saker. har jag tusen kronor så lägger jag hellre dom på att hitta på någonting mysigt med alexander än att köpa dom där kuddarna...! och det har visat sig på vårat äktenskap. vi är otroligt nykära fortfarande! jag prioriterar också att vänta med att städa och göra "dom viktiga" sakerna. för jag umgås så mycket hellre med alexander. det andra får gärna vänta!

18. jag har lärt mig att hitta små små positiva saker i allt. även fast det kan tyckas vara jävligt, så vänder jag alltid på det till någonting bra "men det var meningen, för det kommer bli så mycket bättre på något annat sätt" osv. och det hjälper mig att vara positiv! dygnet runt. (utan att det är jobbigt) haha (:

19. jag har slutat dömma. jag lyssnar aldrig till skitsnack och fattar mig alltid en egen uppfattning om en person. som till 98% alltid blir bra. tänk vad lite det krävs för att få lära känna fina personer som andra smutskastat.

20. jag jämför mig aldrig med andra. jag har insett att någon alltid kommer ha det sämre eller bättre än mig. och att jämföra med andra kan nog göra en galen tillslut (; istället för att lägga energi & tid på att jämföra med andra, lägger jag den tiden på att uppnå MINA mål och mina drömmar.. och kommer så himla mycket fortare dit.. fortare än om jag hade bromsat mig själv genom att hela tiden titta på hur andra har det. en stor vinst alltså! (:

21. jag är alltid glad mot folk jag inte känner. ler alltid mot tjejen i kassan på coop och det har inte bara gett mig massa leénden tillbaka utan massa rabatt också ^^ man mår bra av att få andra att må bra och le!

22. jag brinner för att få andra att komma framåt i livet och lyckas med det dom vill. jag vill hjälpa andra och känner att jag gör det till en viss del med hjälp av bloggen. det gör mig glad och många av er också glada.

23. jag har kanel på nästan all mat. (det sänker GI värdet och har tre ggr så mycket antioxidanter som i vitlök)

24. jag skriver eller tänker på tre saker jag är tacksam för varje dag! det kan vara stora och små saker. tex "idag sken solen"

25. jag lyssnar på mig själv extra noga och bokar aldrig in mer i min kalender än vad jag vill och orkar med. jag vet hur jag fungerar och jag vet hur mycket jag orkar. och blir då heller inte besviken om jag inte klarar av allt eller orkar med allt.. för som sagt, jag planerar aldrig in för mycket.

26. jag väntar aldrig med att prata om någonting som känns fel. vet att jag när jag var tonåring kunde vänta på att min dåvarande pojkvän skulle se att jag inte mådde bra eller var sur.. vilket bara gjorde mig ännu mer sur och ledsen.. så fort det är någonting på tråden så pratar jag om det. på så sätt slipper jag må dålig och jag och mina nära och kära får en bättre relation som är mer öppen.

27. jag tränar för att må bra, inte för att bli snygg. genom att ha dom tankarna blir det helt plötsligt ett "måste" och massa press. att träna för att må bra ger mig någonting så mycket mer. sen att jag blir snygg på köpet är ju inte helt fel. hihi (:

28. jag har många framtidsplaner och mål! som jag hela tiden strävar efter att uppnå! men jag glömmer aldrig bort att njuta på vägen dit.

29. jag sitter alltid ner en stund varje dag och gör ingenting. ingen tv, ingen dator, ingen tidning. bara jag! i en stressad vardag är det svårt att känna efter hur man mår. och det kommer upp ganska på en gång när jag sitter och bara är. och då kan jag ta tag i det då och inte om tio år..!

30. jag tittar ofta på stjärnorna och bara njuter. stjärnhimlen är en av det vackraste jag vet!



Kommentarer
Postat av: Erica

Vilka bra "må bra" tips jag fick av dig nu! Och jag håller med dig, utav att äta nyttigt mår man bättre och framför allt, man mår bättre med sig själv! Har jag hållt mig utan godis ect bara en vecka så får jag bättre självkänsla osv! :)



Ja,det känns riktigt skönt att ha fått den såld nu :D

2009-04-17 @ 06:20:08
URL: http://yulla.blogg.se/
Postat av: Sandra

Du är grym Fanny, vilken text!

2009-04-17 @ 09:03:38
URL: http://mittnyahem.blogg.se/
Postat av: Louise

du gör mig glad och jag måste säga att din text har hjälpt mig. kram <33

2009-04-17 @ 22:13:15
URL: http://ladycolt.blogg.se/
Postat av: Surya

Ja en sak till jag gillar med din blogg (dig) är att det verkligen märks att du antränger dig för att det ska vara trevligt för oss läsare. Du gör det så snyggt med bilder, och skriver så många bra tips. Och när ngn frågar efter mer middagsbilder, ja då lägger du upp det.

Tack



kram kram

2009-04-18 @ 07:10:17
URL: http://www.poppelena.blogspot.com.
Postat av: carro

jag blir så glad när jag läser detta :)

2009-04-20 @ 08:34:02
URL: http://carolinewahlberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback