fika i stan

snart ska jag ta tåget in till stan och träffa tessan, vi ska fika och umgås och sen kommer älsklingen och hämtar mig så vi ska åka och lämna in min vigselring på "lagning" det är en liten flik som sticker upp så jag fastnar i allt :P

det gick bra hos studievägledaren. jag ska läsa heltid på komvux sen, söker in i april. så det går fortare än om jag läser lite i taget. ska läsa bla ledarskapskurser och lite annat. (: kommer bli kul! men jag kör engelskan nu och kommer plugga åtta timmar i veckan på lyra och såklart hemma också. har valt att plugga på 50%, när jag läste svenska b läste jag på 100% och det var i en galen takt, så hälften känns mer rimlig (: så idag fyllde jag i massa papper osv. har varit mycket prat om framtiden osv. idag. allt känns så creepy när man kastar sig ut och inte vet om fallskärmen fungerar. ett steg i taket och det här kommer gå riktigt bra!

har läst lite på nätet och kommit fram till att den längsta och krångligaste utbildningen inte alltid ger mest i lön. typsika "manliga" jobb ger mer i lön. mer än hälften väljer hellre ett yrke där lönen är hög, men intresset inte är lika högt. sidan där jag läste (bröllopstorget) tjänar vissa upp till 50.000 kr i månaden. och det är inte beroende på längd. tex. en av dom som skrev hade gått en utbildning på sju år. blev erbjuden en ingångslön på 20.000 (innan skatt) och hennes man som inte hade en utbildning utan bara sökt jobb hade samma ingångslön.. så ja. det är bara att tänka på vad man vill helt enkelt. och tänka på att långa utbildningar inte alltid ger mest i lön.. men höga skulder till csn.

tråkbabbel. (:

nu ska jag kolla tåget och sen ska jag knalla ner til stationen och åka till stan (: ikväll blir det myskväll här hemma. vi ska laga god middag, titta på film och gosa i soffan! njuta av sista lediga dagen innan baby börjar jobba igen!

vi hörs sen. ha det så bra (: puss&kram.



Kommentarer
Postat av: Fru Evelina

det där med lönen håller jag med om till viss del!



Till exempel kan man få bra första lön utan utbildning, men löneutveckling och utvecklingen för personen i fråga är oftast inte lika stor som det är för den med utbildning. Har man utbildning har man fler möjligheter och framför allt så kan man söka flera jobb, och framför allt det man vill jobba med.



Jag själv vet inte om jag ens vill plugga på högskola, men jag vet samtidigt att det begränsar vilka jobb jag kan få, och dessutom är det ju svårt att nånsin få en högre position om man inte har utbildning.



Tycker du är jätteduktig som pluggar upp betygen för att kunna läsa din drömutbildning, precis så man ska göra - följa sina drömmar =)!



kram

2009-02-04 @ 17:33:42
URL: http://evelinas.blogg.se/
Postat av: fanny

evelina: hej gumman :) jo det är klart. det skulle jag skrivit med också! jag känner folk som jobbat i flera, flera år på ställen och har massa erfarenhet, men ingen utbildning.. sen blir dom omsprungna av småskitar med utbildning ;D jag är glad att jag pluggar nu. tycker det känns lite motigt, men som du säger så blir man ganska begränsad utan utbildning! och sen vill jag jobba med det jag tycker är kul (och ha en bra lön) alla prioriterar olika och inget är ju fel :) tack vännen, det värmer. behöver lite push nu! vad vill du jobba med då? och överväger du en utbildning eller har du inga tankar på det? :) hoppas du mår bra. eran lägenhet ser skitmysig ut :D kram!

2009-02-04 @ 18:18:15
URL: http://pinkpills.blogg.se/
Postat av: Erica

Ah det är ett IKEA/marbodal kök. Allt om allt med vitvaror också så gick det på ca 50.000:- Sen får man lägga på exta med golv osv.

Haha ja visst är vi modiga med tapeterna? :D Jag är imponderad över mig själv också. Men det är kul! :D Mer färg i livet! :D

Köket pusslade grabbarna ihop själva :D

2009-02-04 @ 18:53:17
URL: http://yulla.blogg.se/
Postat av: Erica

Tapeterna (vardagsrum och sovrum )är köpta på ett stället som heter Frank´s Färg och tapeten i köket är köpt på Flügger färg.

2009-02-04 @ 18:54:46
URL: http://yulla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback