Svar på frågestunden (:

jag börjar lägga till lite frågor och svar, så fyller jag på vart efter ni frågar.. ni har ju tills ikväll, så fråga på nu! var inte blyga :D

Kan inte du ha en liten frågestund här i bloggen..?? Tror du haft de förut, men skulle va kul me en till isf :) Nu har ni ju varit gifta i några månader.. jag vet att du vill plugga åsådär.. men har ni börjat fundera på barn nånting? Vill ni har barn? När isf och hur många? :) Kram

Vi har velat skaffa barn hela tiden (: både jag och alexander älskar barn. men vi vill ha vissa saker klara i livet innan, så som utbildning och fast jobb som vi trivs med. det känns viktigt att skaffa barn och ha en stabil och trygg grund att stå på. det har vi nu.. så nu är det bara några små saker kvar att ordna innan. jag tror (eller vi planerar) att skaffa barn när vi är 26 år. om alexander tar det här dagjobbet som driftchef får han dagjobb och då kommer vi antagligen skaffa något år tidigare. vi får se. båda är mogna, men som sagt, vissa saker känns för oss självklara att ha fixade innan man sätter en annan till världen (: vi vill ha två stycken. så man håller reda på dom (;

Mår du verkligen såhär bra som du skriver fast du slutat med dina mediciner?

Jag var skiträdd att jag skulle gå tillbaka till min depression när jag slutade med mina antidepresiva mediciner. det blev snarare tvärtom. jag är mycket stabilare, gladare och jämnare i mitt humör nu när jag inte går på dom längre. jag gick även på trillafon. det är en antipsykotisk medicin. tar bort syner och röster i huvudet. men den hjälpte mig aldrig. så jag märkte ingen skillnad hur hög eller låg dos jag än tog av den medicinen.. människorna som jag såg och rösterna som jag hörde försvann när jag började må bättre.. så det var antagligen bara för att jag ja, helt enkelt mådde såpass dåligt just då. sömnmediciner och lugnande var det långesen jag tog och jag sover mycket bättre utan dom. dom lugnande gjorde mig bara mer nervös då det kändes som jag inte kunde andas.. och kom ihåg: inga mediciner kan göra oss lyckliga. dom kan hjälpa oss lite på traven, men arbetet mot lyckan måste vi göra själva.

Vilken blankt hår du har!! Vad gör du med det??

jag gör inte så värst mycket. förutom att jag bara tvättar det varannan dag.. första dagen med schampoo och balsam och andra dagen bara med balsam.. tredje med schampoo och balsam och fjärde med bara balsam.. ja ni fattar (: sen en gång i veckan gör jag hårinpackning.. i veckorna fönar jag inte håret eller har i några produkter.. om jag inte tvättar håret sent. går man och lägger sig med blött hår sen man ju ut som en galning dagen efter ;D och när vi ska ut, eller är bortbjudna osv. så har jag alltid i värmeskyddande produkter från frisören innan jag fönar och plattar. sover i utsläppt hår och borstar det varje kväll innan jag ska sova (: sköljer ur håret med nästan iskallt vatten när jag har tvättat det.. det får både håret att växa snabbare (har jag hört.. mitt växer så det knakar iallafall) och det gör även så porerna stänger sig och på såsätt blir det inte lika fett. klipper mig (1 cm) i månaden också.. det får håret att vara och kännas friskare och bättre. därimot har jag inga glansprodukter i.. så jag kanske bara har glansigt hår?! (:

Hur träffades du och Alexander?

jag och alexnader lärde känna varandra via mötesplatsen (en dejtingplats på nätet) min kompis var medlem där och sa att det var roliga människor som var medlemmar. så jag gick med, men la inte upp något kort på mig.. alexs kompis hade sagt ung. samma sak som min kompis hade sagt, så han gick också med. den första dagen vi båda var medlemmar frågade han mig om jag hade msn.. han var den enda killen på den sidan som inte frågade hur stora tuttar jag hade.. hrm. men iallafall, jag la till honom, men han visste inte hur jag såg ut. vi pratade om livet, hur vi var som personer och vad vi gillade. en kille som gillar mysiga hemmakvällar med en kopp te och tända ljus faller jag för ganska fort. (: han var riktigt snäll. jag skickade iallafall en bild på mig och han tyckte jag var jättesöt. <3 vi pratade med varandra på msn ett tag innan jag vågade ringa honom.. hade varit inne hos min granne och ätit middag och druckit lite vin.. tog modet till mig och ringde. vi pratade i telefonen hela natten och hade så mycket att prata om. kände mig hemma på en gång med honom. jag åkte i väg i en vecka. men när jag kom hem träffades vi för första gången. vi pratar ofta om den dagen. vi var så himla lika på insidan, men så olika på utsidan. jag hade på mig en rosa my little pony tröja, rosa tyllkjol, rosa och vit randiga leggings, rosa convers, halvblont ruffsigt och tupperat hår, tiara och massa fräknar i hela ansiket. såg nog helt galen ut. fast söt (: han stod vid sin bil i jeans och en t-shirt.. (den t-shirten har han växt ur nu.. men jag tvingade honom att spara den.. minnen ju) jag fick en liten rosa blomma i en liten rosa kruka "det här är våran kärleksväxt" förstår ni hur mycket jag kämpade för att hålla våran kärleksväxt i liv.. haha. jag lyckades i några veckor iallafall. den kvällen (eller det dygnet) grillade vi. åkte till en brygga i sommarkvällen, såg solnedgången och blåste såpbubblor tills det blev mörkt. sen sov han hos mig och vi åt en jättemysig frukost tillsammans. jag kom ihåg hur jag tyckte att han var för tyst. jag var ju helt flippad genmfört med honom. nu har jag livat upp honom och han har bromsat ner mig.. det är bra (: han ville inte bli tillsammans med mig först.. jag förstod inte varför.. han sa ju hela tiden att han verkligen tyckte om mig.. det gick ett tag och jag började bli osäker på vad han höll på med.. men en kväll kom han förbi mig med en bukett röda rosor innan han skulle till jobbet. pussade på mig och sa hej då.. sen gick han med ett flin. jag satte blommorna i en vas och gick in till min kompis som jag hade hemma hos mig då.. jag ringde upp alex strax efter att han lämnat blommorna och sa att jag var jätteglad. sen hördes vi inte på några timmar.. när min kompis gått hem och jag satt och tittade på rosorna så såg jag en liten lapp.. som jag inte sett innan.. där stod det "jag vill verkligen försöka, jag vet att det här kommer fungera. Jag älskar dig" haha. stackarn hade suttit hela kvällen på jobbet och trott att jag sett lappen, men inte ringt honom.. (det var även anledningen till att han inte vågade bli tillsammans med mig.. han hade blivit så sårad innan och ville vara säker på att jag verkligen ville ha honom innan han blev riktigt kär i mig) jag slängde mig på telefonen och det första jag sa var.. "ja, ja.. och ja, jag älskar dig mer" så blev vi tillsammans (:

Vilken är din absoluta favoritmat?

mat som jag vet är bra för min kropp! nyttig mat alltså. men jag älskar lax! (kanske bara för att jag så sällan får äta det?!)

Favoritfilm? Favoritbok? Favoritlåt?

uptown girls, den är en riktig feelgoodfilm. jag läser väldigt sällan böcker. jag är dyslektiker och har svårt att få ihop meningar.. men den boken jag gillar mest som jag läst är "vem är det som bestämmer i ditt liv" (den handlar om medveten närvaro och att fokusera på det som är viktigt för en själv.. istället för ångest och negativa tankar.. och sen the secret (den är riktigt bra) den handlar om att alla kan lyckas med vad dom vill bara dom verkligen tror på det. favoritlåt är riktigt svårt.. jag har så många men en av dom är nog lars winnerbäck med låter kom. den påminner mig om min tid som mobbad. texten alltså. att man inte ska hjälpa dom gräva sig egen grop.

Hej Fanny :)
Hur mår du?
Jag undrar verkligen var du köpt din Kartell Bourgie där den va billigare, vill verkligen ha både den och Kartell Gé.
Ska vi ses någon dag, det va såå längesen.


hej gumman, jag mår bara bra! (: jag köpte bourgin på adevo.nu just nu har dom 20% rabatt på just bourgin.. så ja, den kommer inte vara så billig hela tiden tyvärr. men priset kommer inte överstiga 2050 kr iallafall. jag fick betala 1800 kr och då var frakten inräknad. klart vi ska ses. hojta till, så bestämmer vi en dag! (:

vart bor du?

jag och alexander och våra tre katter bor i trångsund. det ligger 5 min med bil från farsta centrum (många fler som vet vart det ligger) så jag säger alltid att vi bor i närheten av farsta. annars vet ingen vart vi bor (: vi bor alltså 3 min från trångsunds centrum, i ett bostadsrättshus (här är det nästan bara bostadsrätter eller villor). bakom oss har vi ett jättemysig villaområde och på båda sidorna av trångsund är det två sjöar.. nära till bad och strand! vi trivs verkligen här. och ja, jag bor i stockholm glömde jag tillägga :D

varför blev du utbränd?

jag mådde dåligt sen innan pga av saker jag varit utsatt för under min uppväxt. men det som löste ut att jag blev utbränd/deprimerad/fick ångest var nog att jag höll på med alldeles för mycket saker. gick i skolan fem dagar i veckan, jobbade helger, dansade sex dagar i veckan i tre timmar per pass, var ute och sprang, träffade kompisar, pluggade när jag kom hem och sov dåligt. tillslut gick jag in i väggen. och då slutade jag med allt. och blev sittandes som en grönsak hemma i ett år innan jag började bearbeta och ta mig "tillbaka igen" och nu mår jag mycket bättre än innan jag blev utbränd. (:

vad finns det för bidrag att få om man pluggar som du nu gör?

nu vet jag inte om du menar när man pluggar på distans.. eller när man pluggar på komvux.. eller pluggar som sjukskriven (som jag är).. svarar på alla då (: pluggar man på distans och komvux (samma sak, fast antingen hemma med kontakt via nätet och mejl med din lärare.. eller i klassrum) då går det att ansöka om csn. jag tror även att alla som pluggar på heltid har rätt till studiebidraget som ligger på 2600 kr ca. pluggar man på deltid får man såklart mindre osv. jag har min ersättning från försäkringskassan och behöver inte ta studielån. har ingen aning om jag får studiebidraget som alla andra, men det ska jag ta reda på. jag få plugga hur mycket jag vill på komvux utan att bli av med min ersättning. därimot får jag inte plugga på tex högskola eller universitet och behålla den. får då anser dom att man är tillräckligt stark att klara sig själv!

hur kan du känna nån från umeå? =)

jag känner elin från umeå och anders "dolby" jag och anders var lite småkära för flera år sen.. började prata via nätet och då kände han en tjej som heter elin som jag blev jättebra kompis med. vi har verkligen hittat på dom sjukaste sakerna ihop.. kolla bara det här kortet (; tyvärr har vi inte så bra kontakt idag. men hon vet att jag tänker på henne och vi är fortfarande vänner (:



hah fyfan va fult elin! ;D

lägger till fler frågor om ni har mer att fråga (: puss&kram!

varför bor inte din hund hos er?har för mig att någon av er var allergisk men borde det inte gälla för katterna också då? ni har väldiga planer för framtiden, är du inte rädd för att det inte ska slå in, tex. svår arbetssituationer med tanke på lågkonjunkturen eller ofrivillig barnlöshet? och med tanke på det skulle du kunna tänka dig adoptera?Något speciellt land isåfall du skulle föredra?

adolf bor inte hos oss pga av två anledningar.. första är att alexander är allergisk mot honom (mot katterna också, men han känner av hundar mer) och sen har min mamma MS, en muskelsjukdom som gör så att man blir fruktansvärt trött hela tiden. att hon får ha adolf gör så att hon inte bara ligger och sover dagarna i ända.. för hon har någon att ta hand om. på så sätt kommer hon ut och hon är jätteglad att hon får ha adolf. jag träffar honom flera ggr i veckan och om jag kan hjälpa mamma på det här sättet så gör jag det mer än gärna! ang. lågkonjukturen så kommer det vända såklart. och nu är det ett upperligt tillfälle att plugga då det är svårare att få jobb! sen när jag är klar får vi hoppas att jag kan få ett jobb (; annars får jag väl leva på min rika make, haha! men man ska aldrig gå och oroa sig för saker man inte kan påverka.. då skulle man gå och oroa sig ganska mycket! och nej, vi är inte rädda att våra drömmar inte ska slå in! (: allt annat som vi velat har slagit in utan någon större ansträngning.. så nej, vi är absolut inte rädda för det! det här ang. ofrivillig barnlöshet kan ingen veta.. om man inte redan har varit med barn vill säga. och det har vi.. i början av vårat förhållande blev jag med barn, trotts p-stav och vi valde efter många om och men att göra abort. det var inte det lättaste beslutet.. men som sagt, vi vill fixa så mycket innan vi skaffar barn och även fast det var som att vara i en dröm.. så var vi tvungna att komma tillbaka till verkligheten! så ja, vi kan få barn! och jag skulle kunna adoptera! i sånna fall från kina eller filippinerna (:

önskeresemål?

jag vill jättegärna åka till tokyo! det ser helt underbart ut där!



kommer ni alltid bo i stockholmstrakten, eller har ni tänkt flytta någon helt annanstans då ni ska bygga huset?

vi kommer alltid bo här i stockholm! jag har prövat på att bo i mindre städer (strömstad) men det var helt enkelt inte min grej.. och alex vill inte heller flytta! så det blir att vi stannar här (: vi har pratat om några ställen vi skulle kunna tänka oss att bygga hus på.. nästa vecka när alex är ledig ska vi åka dit och kika lite!

vilken kattras är din favorit? vilka raser är det på katterna ni har nu, och hur länge har ni haft dem?

jag älskar alla raskatter. fast har fastnat för djur med plattnos.. även min hund adolf är ju en mops med plattnos (: vi har tre katter, en grafitgrå perser/exotic som heter lucifer. han är tre år (snart fyra) en exotic är en korthårig perser.. han har väldigt tjock, men kort päls (: vera är en vit chinchilla perser med gröna ögon. hon är så himla söt. hon är runt två år och henne hämtade vi i sundsvall.. ingen annan ville ha henne för hon hade ett litet bettfel och var vindögd.. men vi smälte på en gång. bettfelet rättade till sig fort men ögonen är åt olika håll :D cutie! måns hämtade vi för 1,5 år sen han är en siames och helt tvärtemot våra andra katter. han är som en hund. han är alltså inte så blyg som vissa katter är. (:

vad ska ni göra med köket sen när ni har alla pengar?

vi ska renovera det (: slita ut allt det gamla och in med ett nytt vitt ikea kök med högblanka vita luckor. vi ska inte ha kakel över diskbänken utan härdat glas, eller så blir det kakel.. vi får se (: vi ska ha samma golv i köket som vi har i vardagsrummet.. alltså valnöt, så det blir en helhet. köket med vitvaror och allihopa kommer gå på ca 55-60.000 kr. och då gör vi allt själva.

8000 för 80 timmar, det är ju verkligen jättebra! hur mycket kommer du få för den familjen du redan "har"? :)


jag får lika mycket av dom. alltså 100 kr i timmen efter skatt. men då får man tänka på att det är tre barn jag tar hand om (; busfrön som är överallt hela tiden. tjejen på 6 månader är nog lite lättare att ta hand om! (: men som sagt, trivs man är det de viktigaste!

Hej! Lite sent ute...är ju inte tisdagkväll nu precis. Men jag kom att fundera på en sak. Törs man fråga vilken antideppmedicin du åt? Jag fick nämligen en men jag blev så himla konstig och kände inte igen mig. Mådde piss fast jag tog den bar några dar. Tycker de där känns så väldigt läskiga...slipper helst...

har inte din läkare informerat dig om att det tar 2-3 veckor innan medicinen börjar verka på det sätt dom är till för? alltså kommer det ta 2-3 veckor innan du känner dig mer stabil än innan. klart du törs fråga det (: jag åt zoloft. har ätit andra också. men den fungerade bäst för mig. jag kände inte heller igen mig ibörjan när jag började med antidepp. blev nästan mer deppig än innan. men jag tycker, att om du fått dom utskrivna så försök att håll ut dom där veckorna, för sen blir det bättre! sen är det självklart du som bestämmer i slutändan. men dom har hjälpt mig mycket att orka ta mig tillbaka från en svår deppresion! lycka till! och hör av dig om du har fler frågor.







Kommentarer
Postat av: Johanna

gud vad jag ler nu. "eran" berättelse. gud vad fint! som jag tidigare sagt, jag vill vara en detalj i erat liv, för ni verkar vara ett sådär romantiskt och vackert filmpar. en sån film som jag vill se!





önskar jag kunde komma på fler frågor. djupa frågor, intressanta frågor. men, det är ju så himla svårt! :(



PUSS!

2009-02-10 @ 20:02:59
URL: http://ordsamling.blogg.se/
Postat av: Johanna

låter som en mysig kväll, vad blir det för film idag? :)

skulle lätt göra det, om det var så att scones höll sig bra! :p ska mikra den sista lite senare, och äta... och kanske dricka te ur ett vinglas - bara för att ha gjort det, och för att det känns som att det kommer smaka väldigt bra.



<3! puss

2009-02-10 @ 20:05:44
URL: http://ordsamling.blogg.se/
Postat av: Johanna

nu ler JAG, ännu mer! haha, åh!

du ger sån energi till mig genom dina inlägg, att du ser det positiva i allt. det kan jag säga, att det har hjälpt mig att försöka tänka positivare på saker och ting! så, det är Du som är den där underbara människan<3!



sweet home alabama är ju ganska så lättsam att se. annars, the secret life of bees - minns inte om jag kanske nämnde den för några dagar sen? så otroligt fin, lite sorglig är den dock... She's the man - lättsedd...



listan med filmer är välkommen när helst du känner att du är redo med den! :D



puss sweeet! ;*

2009-02-10 @ 20:19:33
URL: http://ordsamling.blogg.se/
Postat av: Johanna

Det går i perioder än så länge, är rädd att det kan börja gå sämre nu, hand i hand med att de sista pengarna går åt liksom... Men ska göra mitt bästa för att hålla hakan i vädret. för med negativa känslor i kroppen blir det svårare att få arbetsgivare att fastna för en...



De som retar sig på något sådant är ju inget annat än avundsjuka! Det är bra av dig att stå på dig och vara dig själv! :)



Jag hoppas också att vi gör det,

vi får helt enkelt se till att det blir så! :)





Såg förresten The Spiderwick Chronicles igår - lite fantasyaktig, såg den enbart pga att den söta Freddie Highmore (August Rush) har huvudrollen. Och... jag satt faktiskt på helspänn hela tiden :P



Åh, tala om sen vad du tyckte

- jag fullkomligt älskade den. Och snyftade lite vid flera tillfällen! :)



Puss&kram vännen!!

2009-02-10 @ 20:39:02
URL: http://ordsamling.blogg.se/
Postat av: Johanna

ytterligare frågor:



önskeresemål?



kommer ni alltid bo i stockholmstrakten, eller har ni tänkt flytta någon helt annanstans då ni ska bygga huset?



vilken kattras är din favorit? vilka raser är det på katterna ni har nu, och hur länge har ni haft dem?



:P

2009-02-10 @ 20:56:48
URL: http://ordsamling.blogg.se/
Postat av: lin

varför bor inte din hund hos er?har för mig att någon av er var allergisk men borde det inte gälla för katterna också då?

ni har väldiga planer för framtiden, är du inte rädd för att det inte ska slå in, tex. svår arbetssituationer med tanke på lågkonjunkturen eller ofrivillig barnlöshet?

och med tanke på det skulle du kunna tänka dig adoptera?Något speciellt land isåfall du skulle föredra?

2009-02-10 @ 22:44:20
Postat av: Anonym

Tack! ( : Själv var det Efexor jag skulle knapra...får se hur de blir med de. Kul att läsa din sida! Ha en trevlig dag! Kram P

2009-02-11 @ 14:05:38
Postat av: tessi

det är ju dessvärre så att bara för att man lyckats bli gravid 1 gång så är det inte säkert att det går igen. Finns många sådana fall runt omkring mig. Men man kan heller inte tänka så. Livet tar och ger och vad har man ingen aning om.



Kram

2009-02-12 @ 12:16:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback