Det här med att få barn.

vi diskuterade det igår jag och en kvinna hur så många när man säger att man väntar barn blir fruktansvärt negativa. varför tror vissa att livet slutar när man får barn? varför måste alla som fött barn berätta hur ont det gör? hur ful kropp man får? eller hur dyrt det är? hur lite tid man får för sig själv? hur det tär på kärlekslivet? hur fritiden stuls ifrån en. gah. jag skaffar barn för att jag VILL. jag längtar och jag längtar och har gjort i flera år. och om det kostar en miljon fram tills dom är 18 år. varenda krona är värt det! enligt mig börjar livet när man får barn. dom gör en glad, man får enormt mycket energi, kärlek och omtanke tillbaka. jag kommer inte sluta resa trots att vi skaffar barn. jag kommer inte sluta ha intressen bara för att vi får barn. ett riktigt bra exempel på att fortfarande ha "ett liv" efter att man får barn är "underbara clara" gå in på hennes blogg. hon renoverar huset och är kreativ för fulla muggar trots sin son. henne ser jag upp till. någon som inte måste sitta och glo på sin unge 24/7 för att känna sig som en bra mamma. har vi ett liv vi trivs med och mår bra, kommer barnen må så mycket bättre än om vi känner att livet togs ifrån oss. våran skatt kommer vara det största i våra liv och vara med på alla upptåg, äventyr och galenskaper vi kommer göra. men jag kommer fortfarande vara mig! fanny. jag kommer inte bli en mamma som lägger ner all min tid på att klaga på hur jävla jobbigt det är med uppesittar nätter, skrik och gråt. jag kommer lägga fokus på det fina med att skaffa och ha barn. för det är ju just därför vi vill skaffa barn. vi njuter av det. vi ser det inte som ett hinder eller en börda. så många som säger att man inte har tid. men tar er tid då. solla bort det som är minst viktigt i vardagen och lägg dit saker ni vill lägga tid på. allt blir vad man gör det till. och snälla rara sluta säg hur negativt det är med att skaffa barn. hur livet "förstörs" för jag njuter som aldrig förr! nu börjar mitt liv ♥



Kommentarer
Postat av: Jennica

Antar att du syftar lite på min kommentar. Mina kompisar skaffade också barn för att de VILL, men verkligheten är ju så, att man får mindre tid för annat. Det är väl inget konstigt?

2011-04-22 @ 15:06:22
URL: http://jenfotografi.blogg.se/
Postat av: Jennica

Sen blir jag galen på folk som säger att livet börjar när man får barn ;) När börjar isf mitt liv? Jag som inga barn vill ha. ;) Barn är inte livet, de är en DEL av livet!

2011-04-22 @ 15:07:52
URL: http://jenfotografi.blogg.se/
Postat av: Pixie

Strunta i vad folk säger när dom är sådär negativa. Jag tror inte att livet slutar när man får barn, jag tror dock att man får en ny typ av liv. Var glad och njut av den här tiden fram tills det lilla knytet kommer och en mer efterlängtad och älskad unge tror jag att man kommer få leta efter. Lycka till!

2011-04-22 @ 15:08:24
URL: http://tigerbumbi.blogg.se/
Postat av: fanny

jennica: nej du. det var en diskution på jobbet jag skrev om :) varför tog du åt dig ang det här knasboll ;) du skrev väl inget negativt? bara det du hört av någon du känner :)

2011-04-22 @ 15:21:11
Postat av: fanny

pixie: det gör jag tro mig! tycker bara det är lustigt hur folk lägger mer tid på att berätta hur hemskt det faktiskt är. man får ingen tid, man är trött som ett as, man blir fattig, man blir så, man känner så.. ist för att framhäva det fina och mysiga i det med barn.. DET förvånar mig! aw, du är gull du. vi längtar mer än du kan drömma om! vad vi älskar den här ungen alltså! kärlek på hög nivå! <3

2011-04-22 @ 15:23:08
Postat av: fanny

jennica: jag förstår det. fast du får tänka såhär. de som VILL ha barn, deras liv börjar då. du kan inte jämföra dig med någon/några som inte har samma mål som dig i livet :) allas liv började såklart när vi födddes. men vissa ser barn som meningen med allt. du har säkert andra saker som tillför ditt liv massor utan mening! så bli inte galen. tänk ist på alla individer har olika livöden, livmål och värderingar! DU har din och andra har sin :)

2011-04-22 @ 15:25:27
Postat av: fanny

jennica: ja verkligheten är sån, man får mindre tid. men det är absolut ingenting som stör mig-. tvärtom. jag ser det som någonting fruktansvärt mysigt att fylla mina dagar med barnskratt och bus. istället för att sitta timmar vid den här dumburken ;)

2011-04-22 @ 15:26:46
Postat av: Jennica

nej inget negativt, men men det handlade ju ändå om tidsbristen och det kom så lägligt efter min kommentar ;) inte bara hört från nån jag känner, märkt också :) kram

2011-04-22 @ 15:26:50
URL: http://jenfotografi.blogg.se/
Postat av: fanny

jennica: du har så rätt så. din kommentar om barn fick mig att tänka på diskutionen från igår :)

2011-04-22 @ 15:27:53
Postat av: anja

Fick min son när jag precis hade fyllt 24, inte planerad men så välkommen. Livet förändras när man får barn men hur är ju upp till en själv. Barn är en gåva, inte alltid kul men alltid älskade. Nu är min son snart 8år och jag inser precis vilken skatt han är, livet går snabbt men med barn blir det bara roligare. Det är ett stort ansvar men det har man ett humm om redan innan även om det inte går att föreställa sig. Fanny jag tycker du gör helt rätt i att njuta av graviditeten och vet att både du och sebastian kommer njuta när bebisen kommer. Fortsätt att vara dig själv så löser sig allt under vägens gång. <3

2011-04-22 @ 15:40:42
Postat av: fanny

anja: du verkar vara en fin och väldigt klok person. båpde jag och sebastian blev väldigt glad för dina ord ska du veta, så tack <3 även fast din son inte var planerad så känns det genom dina ord att han är väldigt älskad och uppskattad och det gör mig varm i hjärtat att du faktiskt lägger glädje i orden du skriver om honom! du verkar vara en fin mamma på många sätt! kram från oss-

2011-04-22 @ 15:54:29
Postat av: Jennica

Du ser ;) Jo men menar du att du inte har haft något liv innan då? Meningen med mitt liv är att ta hand om katter som behöver det, men för det hade ju jag ett liv innan. :)



Blir bara frustrerad å mina vänners vägnar. Jag vet hur mycket och länge de längtade efter barn innan men för det klagar de. Livet är inte alltid lätt och man måste tillåta sig att klaga ibland, det gör en inte till en dålig mamma/människa! Kram

2011-04-22 @ 17:14:35
URL: http://jenfotografi.blogg.se/
Postat av: fanny

jennica: nej jag tycker inte jag haft det. inget jag fullt ut njutit av. jag har mer eller mindre mått skitdåligt hela tiden. och nu känner jag en helt annan lycka än jag någonsin innan känt. det går inte beskriva den. självklart är mina katter mitt allt. men den där inre lyckan har jag haft svårt att hitta. mest kännt ett stort tomt hål. jag är glad att du mår bra och att du trivs, för i slut ändan är det det enda som spelar roll <3 kram

2011-04-22 @ 17:34:36
Postat av: Annica - mamma till Elias

Även om barn kostar pengar och ens kropp förändras och förlossningen gör ont så är det så värt det. Det finns ingen större kärlek än den man har till sitt barn och visst blir det inte lika mycket tid över för varandra men man får ta vara på den lilla tid man får. Själv förstår jag inte hur vi fick tiden att gå innan vi fick Elias och jag ångrar inte en sekund att vi fick honom även om pengarna tryter och tiden inte finns till så mycket annat men jag älskar mitt barn över allt annat

2011-04-22 @ 20:16:59
URL: http://annista.blogg.se/
Postat av: Jessica

Vi vill gärna ha barn, men jag känner inte alls att livet börjar när man får barn, och tur är väl det eftersom vi efter fem år fortfarande inte har fått något barn.

2011-04-23 @ 12:22:42
Postat av: fanny

jessica: alla är olika. och tur är väl det. jättetråkigt för er :( jag hoppas ni lyckas någon gång med det tror jag! kram

2011-04-23 @ 17:12:39
Postat av: fia

Fast då har du nog haft otur i vem du har pratat med. Jag har inte hört många som klagar och endast ser negativt med barn. Tvärtom. Sen är det väl så att man också måste få beklaga sig över småsaker ibland, bara för att få sopa det åt sidan sen och gå vidare. Det är ju även sånt man har vänner till för.

2011-04-23 @ 20:22:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback