svar på fråga

många som frågat om hur vi har råd osv med allt, så lite löst..

jesus, vilket pris! med det är klart, han kommer ju ha roligt av(med?) den i många år framöver :) måste bara fråga, hur får du allt att gå runt ekonomiskt? en renovering är ju inte det allra billigaste och ja. mammapengen brukar väl kanske inte alltid vara skyhög:P

svar:

haha, nej billig är den då icke :P men han kommer ha kul i den förhoppningsvis :)

jag hade tre jobb innan jag blev mammaledig vilket gav mig en riktigt bra mammapenning, sen har vi sålt läghenheter och fått pengar från vinsten, vi har inkomster på 40000-45000 efter skatt tillsammans beroende på hur vi jobbar. och vi lever i ett billigt hus :) har utgifter på runt 20000 och då är en bil för 5000 kr och mat för 7000 kr varje månad inräknad. vi säger såhär, vi klarar oss. sen donerar jag mjölk vilket ger mig ca 1000 kr efter skatt varje dag. jag gör fotojobb i mellanåt vilket ger mig runt 5-10000 per jobb. och jag har inkomst via egna företag mm. jag kommer jobba med massa projekt medans jag är mammaledig och påså sätt kunna vara hemma längre med hector när jag plockar bort dagar.

hur jag orkar? :P vet inte, men orkar gör jag! nu ska jag fortsätta med det där som jag skulle överraska sebastian med (; och sen kommer per på en fika och hjälper mig fixa frysen i garaget som inte går igång!

KRAM!



Kommentarer
Postat av: Funderare..

7000+5000= 12000:-

Du menar att ert hus kostar 3000 i månaden?

Och att ni inte har några mobilabbonemang, tvabonnemang, tvlicens, internet osv?

Tror tyvärr inte på dina drömkalkyler riktigt.

2011-10-19 @ 18:18:03
Postat av: Sarah,

Gud va kul allting låter!!

Vad är det för slags företag du driver, och är det fler än 1? har du ett "riktigt" jobb vid sidan av, dvs en anställning nånstans (?).



Du har verkligen ett positivt driv, det älskar jag hos människor, peppar mig dessutom ;)

2011-10-19 @ 19:09:50
Postat av: fanny

funderare: va bra att du rättade mig (: jag hade glömt att räkna in bil på 5000 kr. så utgifter på runt 20000 i månaden landar vi allt på! huset med lånen går på 4400 kr i månaden sen till kommer driftkostnad på 1500 kr på det.

2011-10-19 @ 19:50:49
Postat av: Sandra & Novalie

Nu måste jag lägga mig i här! Du som har kommenterat så patetiskt.. du har väl ändå inget med deras liv och ekonomi att göra, hon ska väl inte behöva skriva ut om vad dem tjänar och hur dem har råd med allt, det är deras liv och fan inte ditt. Lägg inte ner så mycket tid på vad andra tjänar och har för imkomst, det har du ändå ingenting med att göra. Va arg jag blir!!

2011-10-19 @ 20:45:47
Postat av: Linda

Fast kära nån.. Inte springer man väl runt och frågar folk vart man får sina pengar ifrån?

Tycker verkligen inte Fanny ska behöva redovisa vart ifrån dom får sina pengar ifrån!

Det är väl jättekul att ett ungt par har det bra ställt och slipper snåla som ganska många behöver göra i dagens samhälle!



I föresten så är det inte ett dugg konstigt om huset skulle kosta 3000 kr i mån inkl allt!

2011-10-19 @ 21:13:49
URL: http://brincken.blogg.se/
Postat av: Funderare

Men Linda, om du har koll på lån, räntor osv, så kanske du kan räkna ut att ett lån på nästan 1 miljon (som Fanny nämt) (vilket inte är mycket) inte bara kostar 3000:-, och absolut inte med värme , el och vatten. Då skulle ingen bo i hyresrätt?:)

2011-10-19 @ 21:59:41
Postat av: Hanna

Det finns folk som inte ens skulle bli nöjda om dem fick reda på hur mycket ni hade på era sparkonto osv inget att bry sig om



Knappast någon fråga man skulle våga ställa face to face heller, internet och dess anonymitet;)

2011-10-20 @ 10:42:25
URL: http://blogg.graficum.se
Postat av: Helena

Hej Fanny, jag måste oxå erkänna att även jag har undrat -hur har de råd egentligen..men ingen fråga jag skulle ställa direkt. Däremot har jag tänkt fråga dig om du har koll på hur länge man ska jobba för att få hägre mammapeng än grundersättningen eller "lägsta beloppet". Jag har spenderat många timmar på nätet och på fk's hemsida men inte blivit så mycket klarare ändå. Alltså det står ju 240 dagar, men vad jag inte fattar är om det är 240 arbetade dagar (vilket då skulle bli över ett år om man jobbar 5 dgr i veckan) ELLER om det är att man ska ha en anställning 240 dagar bakåt i tiden, (vilket skulle bli cirka 8 månader). Jag ringde tom försäkringskassan men damen jag pratade med var så otroligt otrevlig och hon fattade nog inte ens vad jag menade så jag fick tillslut avsluta samtalet trots att jag inte fått svar på min fråga:-))

För övrigt tycker jag att du är fantastisk som har ork och glädje för allt du fixar!!!



Kram Helena

2011-10-20 @ 17:24:29
Postat av: Caroline

Hur går det till när man donerar mjölk? Hur går man tillväga? Fattig student som är mammaledig och låter som en bra extra inkomstkälla, har mjölk så det räcker och blir över :)

2011-10-20 @ 18:55:48
Postat av: Maria

guuu, vilken fräck fråga,

2011-10-21 @ 06:10:42
Postat av: Linda

Till funderaren:



Nu har jag inte lagt på minnet hur mkt Fannys hus kostade men du vet väl inte hur mkt dom la in kontantinsats och hur mkt dom amorterar på de? Räntorna beror lite på vilken bank man har, vatten kan vara gratis om du har egen brunn och är det bergvärme borrat så blir inte alls så dyrt! :)

Sen har det ju inte blivit så kallt än så i vinter är det klart att de kommer kosta lite mera. :)



Det är billigare att bo i hus (ja kanske inte en herrgård nu men..) än i hyresrätt för man betalar ju egentligen bara till sig själv, men dock får man ju lösa problemen själv om de blir några, därför kanske alla inte vill ha eget hus för det är bra smidigt att bara lyfta luren o ringa och felanmäla om något blir galet!

Sen får inte alla lån heller så..



2011-10-21 @ 21:23:30
URL: http://brincken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback