kitchen

uj va trött jag är, dax att tvätta av sminket snart och ta ur linserna och hoppa i pyjamasen och krypa ner i sängen. sebastian och hector ligger i sängen och gosar och tittar på tv. ja, sebastian kollar hector ligger och grymtar och gör gulliga små ljud och är allmänt adorable. vår lilla fis. han fiser en hel del och gott luktar det då inte, hihi.

vi kom hem nyss, eller ja till sjukhuset. tänk att vi inte behöver bo här så länge till. nästa steg är att bo på fina ronald mcdonald huset. vi var där idag och tittade. det är som att bo på hotell fast bättre. det är byggt för mindre än två år sen och där bor man när man har ett sjukt barn, eller ett barn som behöver sjukvård. och eftersom vi bor så långt ifrån sjukhuset och inte kan ta oss till sjukhuset så blir det en liten mellanlandning i ronald huset. det var lyx vill jag lova! jag hoppas och tror att vi kommer bo där inom ett par dagar och då kommer jag få fira min födelsedag i ett vanligt hem. där man slipper att sjukhuspersonal kutar in och ut stup i kvarten, vara lite i fred och äntligen få vara föräldrar och en mysig familj på heltid. kärlek på hög nivå! det var frid att vara där idag och hälsa på (: så vi längtar! eeett steg närmare hemma. haha, iiih, pirrar i hela kroppen!! snart snart.

idag fick jag reda på att det faktiskt går galant att tatuera sig när man ammar, så nu vet jag två som kommer leta upp stans bästa tatuerare och tatuera oss. ska bli spännande (: och fint. måste hitta en bra typsnitt. men jag tror jag vet vilket jag vill ha. ska bara komma på ett bra ställa att sätta den på också. ♥ det blir hector och sen hans födelsedatum. både jag och sebastian ska göra likadana (:

idag har vi varit här på dagen, gick upp vid åtta och ammade hector, duschade, sminkade mig, sebastian var och körde på körskolan. och sen åt vi frukost ihop. och sen pratade med "mjölktanten" vet ni vad jag tjänat ihop under två månader av donation av min bröstmjölk.. ööh. nästan femtiotusen kr. det är helt sjukt. jag pumpar tre liter om dagen.. och hade med mig femtio liter hit från sös.. så hrm. pengar blir det. och det är ju bra. och hector älsklingen han blir mätt och belåten, för mjölken är tydligen riktigt tjock. så han går upp i härligt tempo liten (:

hur som haver. (: vi har köpt vårt kök idag också. var på ikea nu på kvällen och fixade och trixade och nu är det köpt och betalt och kommer hem till huset om en vecka. ja då kommer alla stommar osv, sen kommer den måttbeställda bänkskivan om fyra veckor. så nästa vecka river vi ut delar av köket och börjar renovera. härligt att det rör på sig! och ska bli roligt att visa er (: blir ett vitt högblankt kök med svart bänkskiva. och jag vet att jag nästintill slet mitt hår i mitt förra kök med samma svarta bänkskiva.. men jag städar gärna lite extra, för det är så fint. så fint så. (: ska bli skönt att slippa furuköket som är där nu. det är trångt, jättedåligt med förvaringsutrymmen och inte vår stil alls. jag älskar skafferiet dock, det är enormt och slukar allt. men i nya köket kommer vi ha två utdragbara skafferi så det kommer finnas bra med förvaring iallafall.

födelsedagen närmar sig med stormsteg. ska bli supermysigt att fylla år :D får ju fira med både hector, sebastian och sen kommer mamma i helgen också. ska bli mys! och sebastian är helt lyrisk över sina planer. gosgubben! (:

nej, ska ta och läsa lite bloggar och sen hoppa i säng och mysa med familjen. det är ju en dag imorgon också! ha en fortsatt mysig kväll! (: puss&kram!



ikväll. jag måste verkligen klippa min lugg. eller så sparar jag ut den. vi får se om jag hittar en sax...!



Kommentarer
Postat av: M

Vart har ni hittat bänkskivan? Finns fler som håller på att renovera köket o har än inte hittat den perfekta bänkskivan i svart :)

2011-09-06 @ 07:52:59
Postat av: Viktoria

Hur kan du ha tjänat 50tusen när maxbeloppet för bröstmjölk är 150kr/L? Då ska du alltså ha donerat 334liter mjölk på tre, fyra veckor? Jag har själv donerat så jag vet detta och jag vet också att det är fysiskt omöjligt att pumpa ut så mycket om man inte pumpar tex en elefant.

2011-09-06 @ 08:40:30
Postat av: Anonym

M: på Ikea :) den är helsvart utan några mönster eller annat och finns med både med och utan silverkant.

2011-09-06 @ 11:05:44
Postat av: Fanny

Victoria, vet ej vilket sjukhus du har legat på eller vad deras liter ersättning var, men där vi ligger har de en liter ersättning vid donation på 200kr/l, jag pumpar ca 300ml tolv gånger om dagen. det ger oss efter att hector har fått sin mat 3,2L över till donation. per dag får jag 640kr i ersättning för donation och på tre månader, aug-okt blir det 92 dagar och det gör så att jag kommer få ut en ersättningskostnad på 58880kr, det är vad barnmorskorna och bröstmjölkscentralen här har räknat ut åt mig.

2011-09-06 @ 11:22:30
Postat av: Viktoria.

Du pumpar tolv gånger om dan.... "Ok".

2011-09-06 @ 13:39:34
Postat av: M

Tack för tipset! Visste inte att d fanns utan silverkant ;)

2011-09-06 @ 14:15:04
Postat av: matilda

vilken resa ni är med om och vad ni är starka och vackra!

2011-09-06 @ 14:17:32
URL: http://cepeunge.blogg.se/
Postat av: Carro

Shit vad schysst.... fan, hoppas jag också kan donera mjölk.. behöver en kontantinsats så vi kan flytta till hus :P

2011-09-06 @ 14:26:39
Postat av: Anonym

Viktoria: ja 12 ggr per dygn :) blir så med mycket mjölk och en hög produktion annars får jag mjölkstockning och har redan prövat att dra ner. Så är det. Känns bra att kunna hjälpa andra :) kram!

2011-09-06 @ 14:29:25
Postat av: Anonym

M: ingen fara :) ja tror inte dom har det egentligen utan dom har bara med kanten men vi frågade och det kostade inget extra :)

2011-09-06 @ 14:30:52
Postat av: Anonym

Carro: haha skön du är :D ja perfekt ju! Hjälpa barn och köpa hus :) kram!

2011-09-06 @ 14:32:00
Postat av: Ulrika

Vilka imponerande mängder mjölk du pumpar ur:). Helt otroligt vad din kropp producerar. Jättebra att både kunna mätta Hector och ge andra barn bröstmjölk:).

Han är ju så söt er lille prins!

2011-09-06 @ 19:16:41
Postat av: Anonym

Victoria; Att pumpa så pass mycket mjölk är inte omöjligt! Ju mer du pumpar desto mer produceras, och sen är det olika person till person hur mycket man klarar av att pumpa per dag. De som kan pumpa som Fanny kan kallas för HVP (High volume producers).



I say go for it, det går ju till en god sak! Man får väl bara donera de tre första månaderna?



2011-09-06 @ 21:28:40
Postat av: fanny

anonym: precis som du skriver, alla är olika och klarar av att producera olika mycket. man får vara glad för det man har. och att jag får över så mycket är ju bara någonting positivt med tanke på vilket enorm brist det är på just bröstmjölk. jag har så kallad prematur mjölk och den är ännu bättre till för tidigt födda. så dom är jätteglada här. vet inte om det är ärfligt men vet att min mamma också hade mycket mjölk när jag var liten. och du har så rätt så, dom tre första månaderna efter att man har född barn får man donera. sen kan man donera till cancer sjuka. att ge människor med cancer bröstmjölk är mer effektivt och skonsammare än strålning. så efter dom här tre månaderna kommer jag fortsätta att donera. fast i annat syfte.

2011-09-06 @ 22:02:20
Postat av: Carro

fanny, donerar man mot ersättning gällande cancersjuka också? Inte för att jag säger att det är fel, men jag bara undrar..

2011-09-06 @ 22:22:38
Postat av: fanny

carro: har faktiskt ingen aning. oavsett så kommer jag donera om jag fortsätter ha så här mycket :)

2011-09-06 @ 22:43:38
Postat av: Carro

ah jo de e klart, du har ju inte mycket val heller.. man kastar ju inte bra mjölk direkt :P

2011-09-06 @ 23:00:59
Postat av: Anonym

Carro: hihi precis :D

2011-09-06 @ 23:40:17
Postat av: Anonym

Men precis! Bröstmjölk har efterfrågats nått enormt mycket, detta endast på grund av att var tioende till tolfte mamma donerar sin mjölk. Så att du kan göra det är väldigt bra, oavsett vad ens ersättning hamnar på. Det är inte pengarna man gör det för eller? Det förlorar lite sitt syfte isf.

Att du senare väljer att donera till förmån för de cancersjuka är så bra! You go girl!



2011-09-07 @ 08:26:17
Postat av: fanny

anonym: vet att det är jättestor efterfrågan och när jag sa att jag ville donera hade jag ingen aning om att man fick betalt. jag hade gjort det oavsett. jag skänker pengar varje månad till U-länderna och köper situation stockholm varje månad och ger uteliggare bidrag.. så det här kändes lixom självklart när man varit här. innan vi hamnade här tänkte vi ju inte på att det faktiskt inte alltid fungerar för alla mammor med för tidigt födda att få igång mjölken, men när vi väl fick nys om det så ville jag donera. så nej det var inte pga av att man får pengar, sen ska man ju inte sticka under stol med att det är en bonus. men om man gör det för att just tjäna på det, så känns det fel. det här med cancersjuka fick jag reda på här på neo och då både nära och kära haft cancer och även dött i det, så gör jag det mer än gärna. och jag tror inte jag får betalt, har inte frågat. tack :) blir glad :) kram

2011-09-07 @ 14:15:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback