Recept på brödet

Läser fina Marits blogg slaviskt haha! Goda recept och här är ett av dom!


Recept Enklaste Brödet med filmjölk

1 limpa

5 dl filmjölk
3 msk mörk sirap
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
(eventuellt 1 dl russin)
2 dl blandade frön (exempelvis sesamfrön, pumpakärmor och solroskärnor)
2 dl havregryn
2½ dl grovt rågmjöl
1 dl vetekli (alternativt byt ut mot vetemjöl)
1 dl vetemjöl

Gör så här:

1. Blanda fil, sirap, bikarbonat och salt i en bunke. Tillsätt de torra ingredienserna och rör till en jämn smet.

2. Klicka ner smeten i en smörad eller oljad brödform.

3. Grädda i 180 grader i ca 70-80 minuter längst ner i ugnen. Brödet ska vara lite kladdigt i mitten när det tas ut.

4. Linda först bakplåtspapper runt brödet, och sedan en ren kökshandduk.

https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-2/180392/images/2012/pic_199505036.jpg" class="image">


Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh tack gumman :). Jag blev jätteglad nu. Imorgon har jag mina söta från hemma från dagis för att det går löss på lillgummans avdelning och jag har möjligheten att göra så när jag studerar på distans. Inte för att det kommer finnas mycket pluggtid då men några dag så kankse det hinner lugna ner sig då dem 2 med löss är behandlade redan. Hoppas ingen mer har nått ägg.. Ja, till saken. Har jag bara allt hemma så bakar vi detta tillsammans jag och mina barn på snart 3år och 4 år. Så tack för att du delade med dig :).

2012-04-22 @ 20:53:47
Postat av: Marit

Åh, vad jag blir glad att du gillar min blogg! =) Jag läser din blogg också slaviskt kan jag lova. Ibland flera gånger om dagen... ;) Älskar den! Inspirerande till tusen och man blir liksom glad när man läser! =)



Hoppas brödet blev gott! Det är ju så himla lätt att göra och man kan variera receptet. Jag brukar oftast göra utan russin då karln inte gillar det, men man kan ha aprikoser eller andra frukter i också om man vill. =)



Hoppas du får en fin måndag!



Kramar i massor!

2012-04-23 @ 10:10:26
URL: http://stridhhomedesign.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback