Recept på frukostfrallorna

Många som frågat om recept på frallorna jag har bakat ett par ggr (: dom är riktigt goda!! Och det här är en halv sats som blir ca 20 st. Jag brukar göra en hel sats. Alltså 3 paket jäst ist för 1,5 (: jag penslar bullarna med uppvispat ägg och har på vallmofrön innan dom åker in i ugnen (;

75 g jäst (1,5 pkt)

50 g smör

5 dl vatten

1/2 msk salt

1 msk socker

12 dl vetemjöl specia

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret, häll i vattnet och värm tills det är 37 grader. Häll degvätskan över jästen och rör om tills den har lösts upp. Häll i socker och salt. Arbeta in mjölet, lite i taget, tills det blir en smidig deg. Knåda degen för hand i 5 minuter. Dela degen i 20 bitar. Rulla till bullar och lägg på bakpappersklädd plåt. Låt jäsa under bakduk i 15 minuter. Grädda frallorna i mitten av ugnen i 250 grader, ca 7 minuter.

 

 


 


Kommentarer
Postat av: Marielle

Tack snälla vad gulligt att du la ut det:). Jag ska absolut prova:).

2012-07-31 @ 00:10:05
URL: http://donnadeluxe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback